Sebahagian dari maksud ayat dalam surah Al-Kahfi. | .:: ZULAIKHA ::.

.::duit sewa rumah::.

Sunday, October 9, 2011

Sebahagian dari maksud ayat dalam surah Al-Kahfi.

Assalamualaikum dan salam sejatera.

Di sini saya ingin kongsikan makna bagi beberapa ayat dalam surah Al-Kahfi, semoga kita semua mendapat sesuatu yang bermakna darinya. InsyaAllah.

1. Kita disuruh untuk sentiasa mengatakan InsyaAllah terhadap sesuatu perkara. Sesiapa yang terlupa untuk menyebut insyaAllah haruslah segera menyebutnya.
"Dan jangan sekali - kali engkau mengatakan terhadap sesuatu, "Aku pasti akan melakukan itu esok pagi," " (Surah al-Kahfi: ayat 23)
"kecuali (dengan mengatakan), "InsyaAllah." Dan ingatlah kepada Tuhan-mu apabila engkau lupa dan katakanlah, "Mudah - mudahan Tuhan-ku akan memberiku petunjuk kepadaku agar aku yang lebih dekat (kebenarannya) daripada ini."" (Surah Al-Kahfi: ayat 24)
Menurut riwayat, ada beberapa orang Quraisy bertanya kepada Nabi Muhammad saw. tentang roh, kisah Ash-habulkahf (penghuni gua), dan kisah Dzulqarnain, lalu beliau menjawab, datanglah esok pagi kepadaku agar aku ceritakan kepadamu. Dan beliau tidak mengucapkan insyaAllah (ertinya jika Allah Menghendaki). Tapi rupanya sampai esok harinya wahyu terlambat datang untuk menceritakan hal-hal tersebut dan Nabi tidak dapat menjawabnya. Maka turunlah ayat 23-24 di atas, sebagai pelajaran kepada Nabi; Allah mengingatkan pula bilamana Nabi lupa menyebut insyaAllah haruslah segera menyebutnya kemudian.(sumber: Al-Quran dan Terjemahannya terbitan Dar El-Fajr, 2008)

2. Kita juga diingatkan tentang perhiasan dunia dan disuruh untuk melakukan amal kebajikan yang terus - menerus.
"Harta dan anak - anak adalah perhiasan kehidupan dunia tetapi amal kebajikan yang terus - menerus adalah lebih baik di sisi Tuhan-mu serta lebih baik untuk menjadi harapan." (Surah Al-kahfi: ayat 46)

Semoga kita dapat mengambil pengajaran daripada 3 ayat diatas dan semoga hari kita esok dan seterusnya menjadi lebih baik dari hari ini. Amin..




Bersama perbaiki diri. Segala kekurangan harap dimaafkan.


1 127 comments:

Dr Kamarul said... [Reply to comment]

Salam, Terima kasih berkongsi, saya ada ambil untuk entri saya
http://kamarulklang.blogspot.com/2015/04/rahmat-allah-datang-kepada-hambanya.html

Related Posts with Thumbnails