let's learn mandrin - wo ai jiaren. | .:: ZULAIKHA ::.

.::duit sewa rumah::.

Monday, February 8, 2010

let's learn mandrin - wo ai jiaren.

Assalamualaikum.. Nǐ hǎo!.. cheyywah!! dah pandai cakap bahasa mandrin da dia ni..hehe..sem ni zu ambil subjek Communicative Chinese 1. kire belajar bahasa mandrin asas. Masa mula2 masuk kelas tu rase macam nak terbelit jugak lidah ni nak sebut perkataan2 dia. huhu..



FYI, tadi kitorang ada simulasi. Ala2 ujian lisan jugak laaa... semua orang kena perkenalkan diri dan keluarga. jom tengok ape yang zu cakap pasal family zu. 


Korang boleh la belajar skali yer...*kalau ada salah, zu mintak maaf awal2 ye...*


Nǐ hǎo!

Hello.



Wǒ jiào Zulaikha.

Nama saya Zulaikha.



Wǒ èrshíyī sui.

Saya berumur 21 tahun.



Wǒ shì Sūdān Yī Dé Lìsī Shīfàn Dàxué xuésheng.

Saya ialah pelajar Uni. Pendidikan Sultan Idris.



Wǒ zhùzài Za'ba Sùshè.

Saya tinggal di Kolej Za'ba.



Wǒ Xuělán'é ren.

Saya orang Selangor.



Wǒ xǐhuan kàn xiáo shuō.

Saya suka baca novel.



Wǒ gēn jiārén zhùzài Gombak Permai Huāyuán.

Saya dan keluarga saya tinggal di Taman Gombak Permai.



Wǒ bàba jiào Mohd Nor Che Hassan.

Nama ayah saya Mohd Nor Che Hassan.



Wǒ bàba bù xǐhuan chànggē.

Ayah saya tak suka menyanyi.



Wǒ māma jiào Roslina Mohamed.

Nama emak saya Roslina Mohamed.



Tā shì lǎoshī.

Dia adalah seorang guru.



Wǒ māma xǐhuan cái féng.

Emak saya suka menjahit.



Māma jiāxiāng zài Jílándān.

Emak saya berasal dari Kelantan.



Wǒ yǒu liǎng ge dìdi hé sì ge mèimei.

Saya ada 2 adik lelaki dan 4 adik perempuan.



Wǒ dì-yì dìdi jiào Aminnordin. Tā jīnnián jiǔ suì.

Adik lelaki pertama saya bernama Aminnordin. Dia berumur 9 tahun.



Wǒ dì-èr dìdi jiào Lokman Hakim. Tā jīnnián bā suì.

Adik lelaki kedua saya bernama Lokman Hakim. Dia berumur 8 tahun.



Wǒ dì-yì mèimei jiào Nur Asilah. Tā jīnnián shíbā suì.

Adik perempuan pertama saya bernama Nur Asilah. Dia berumur 18 tahun.



Wǒ dì-èr mèimei jiào Nur Suhaili. Tā jīnnián shíwǔ suì.

Adik perempuan kedua saya bernama Nur Suhaili. Dia berumur 15 tahun.



Wǒ dì-sān mèimei jiào Nur Syahira. Tā jīnnián wǔ suì.

Adik perempuan ketiga saya bernama Nur Syahira. Dia berumur 5 tahun. 



Wǒ dì-sì mèimei jiào Aina Mardhiah. Tā jīnnián sì suì.

Adik perempuan keempat saya bernama Aina Mardhiah. Dia berumur 4 tahun.



Wǒ ài jiārén.

Saya sayang keluarga saya. 



Xièxie.

Terima Kasih. 




sekian... haaaa.... tu je la yang zu cakap tadi. kire ok la kan?? hehe... tapi kan.. ade yang zu main letak je. ikut suka..


sukahati 1: betul ke wo baba tak suka nyanyi?? haha..tatau la..


sukahati 2: Wǒ Xuělán'é ren.??? bukan kelantan dah ker??? ngeh3..* sebab kalau orang tanya pasal kelantan, zu cam taktau nak cakap ape. memang la kat 891227-03-****... tapi I duk slangor dah lame..*

6 127 comments:

azyan azilah said... [Reply to comment]

xei xei.

zulaikha said... [Reply to comment]

amacam yan?? ok x??

Unknown said... [Reply to comment]

ni hau ma?
hihihihi..

zulaikha said... [Reply to comment]

wo hen hao.. xie xie..

yana zuera said... [Reply to comment]

cayalah zu~.. :) zu, ltak la link kat mne zu amek tlisan ni.. nk jgak~.. hehe ;p

zulaikha said... [Reply to comment]

yana, zu convert kat cni...

http://www.qualitylanguage.com/en/tools/pinyin_converter.htm

Related Posts with Thumbnails