bila mood jadi cikgu ada dalam diri - pentingnya kokurikulum | .:: ZULAIKHA ::.

.::duit sewa rumah::.

Saturday, January 9, 2010

bila mood jadi cikgu ada dalam diri - pentingnya kokurikulum

..FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN..

"Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha yang berterusan ke arah lebih
memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi, dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara."


..GURU MALAYSIA..

Kami Guru Malaysia
Berikrar dan berjanji
Mendidik dan memimpin
Putra Putri negara kita

Pada Seri Paduka
Kami tumpahkan setia
Rukun negara kita
Panduan hidup kami semua

Di bidang pembangunan
Kami tetap bersama
Membantu, membina
Negara yang tercinta

Amanah yang diberi
Kami tak persiakan
Apa yang kami janji
Tunai tetap kami tunaikan


lagu & lirik: Hashim Ahmad





*tukar mood: semangat -> pening*


don't judge a book by it's cover.
hehhe.. sebenarnya xde kaitan pun peribahasa tadi dengan apa yang aku nak tulis dan apa yang aku dah tulis kat atas tu. dan hakikatnya aku tak tahu nak buat apa sekarang + pening fikir pasal subjek kokurikulum (akan dipanggil ko-Q oleh penulis) yang bakal aku ambil sampai sem 6. InsyaALLAH *ini lah sebab utama aku sedang kebingungan*

actually aku ada terfikir nak ambil 3 jam = 3 subjek ko-Q untuk sem depan. perancangan: buat surat sebab for sure akan lebih jam kredit kalau aku ambil 3 ko-Q. tapi bila fikir2 balik. aku takut ada clash. contohnya, BSMM nak buat kem masa hujung minggu dan time2 tu jugak la ade kem untuk subjek lain. hadoyai...

maka aku secara tak langsungnya aku terpaksa ambil ko-Q sampai sem 6. T_T


*tukar mood balik: pening -> semangat*


Pada pendapat anda, mengapakah kokurikukum itu penting?


Pada pendapat saya, ko-kurikulum itu penting kerana *dah macam jawab soalan pemahaman masa zaman sekolah.* seorang cikgu tidak hanya mengajar kurikulum di dalam bilik darjah sahaja. Mereka juga bertindak sebagai guru penasihat sesebuah badan beruniform, permainan serta kelab dan persatuan. Justeru pengajaran subjek kokurikulum di peringkat universiti amat perlu bagi melahirkan seorang guru yang aktif dalam kedua2 bidang.






sekian, terima kasih.

cik zulaikha.
p/s: cik lagi yerrr... hehehhe..


5 127 comments:

HartiniRamli said... [Reply to comment]

cikgu zulaikha..
hehehe..

zulaikha said... [Reply to comment]

insyaAllah...

Mr. Asada said... [Reply to comment]

lagu tu yg best! heh

zulaikha said... [Reply to comment]
This comment has been removed by the author.
zulaikha said... [Reply to comment]

yup.. lagu ni memang best... dari skolah lagi dah hafal. konon semangat nak jadi cikgu.. hehhe...

Related Posts with Thumbnails

.::sejarah penulisan::.