..FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN..
..GURU MALAYSIA..
Kami Guru Malaysia
Berikrar dan berjanji
Mendidik dan memimpin
Putra Putri negara kita
Pada Seri Paduka
Kami tumpahkan setia
Rukun negara kita
Panduan hidup kami semua
Di bidang pembangunan
Kami tetap bersama
Membantu, membina
Negara yang tercinta
Amanah yang diberi
Kami tak persiakan
Apa yang kami janji
Tunai tetap kami tunaikan
lagu & lirik: Hashim Ahmad
*tukar mood: semangat -> pening*
"Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha yang berterusan ke arah lebih
memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi, dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara."
..GURU MALAYSIA..
Kami Guru Malaysia
Berikrar dan berjanji
Mendidik dan memimpin
Putra Putri negara kita
Pada Seri Paduka
Kami tumpahkan setia
Rukun negara kita
Panduan hidup kami semua
Di bidang pembangunan
Kami tetap bersama
Membantu, membina
Negara yang tercinta
Amanah yang diberi
Kami tak persiakan
Apa yang kami janji
Tunai tetap kami tunaikan
lagu & lirik: Hashim Ahmad
*tukar mood: semangat -> pening*
don't judge a book by it's cover.
hehhe.. sebenarnya xde kaitan pun peribahasa tadi dengan apa yang aku nak tulis dan apa yang aku dah tulis kat atas tu. dan hakikatnya aku tak tahu nak buat apa sekarang + pening fikir pasal subjek kokurikulum (akan dipanggil ko-Q oleh penulis) yang bakal aku ambil sampai sem 6. InsyaALLAH *ini lah sebab utama aku sedang kebingungan*
actually aku ada terfikir nak ambil 3 jam = 3 subjek ko-Q untuk sem depan. perancangan: buat surat sebab for sure akan lebih jam kredit kalau aku ambil 3 ko-Q. tapi bila fikir2 balik. aku takut ada clash. contohnya, BSMM nak buat kem masa hujung minggu dan time2 tu jugak la ade kem untuk subjek lain. hadoyai...
maka aku secara tak langsungnya aku terpaksa ambil ko-Q sampai sem 6. T_T
Pada pendapat anda, mengapakah kokurikukum itu penting?
hehhe.. sebenarnya xde kaitan pun peribahasa tadi dengan apa yang aku nak tulis dan apa yang aku dah tulis kat atas tu. dan hakikatnya aku tak tahu nak buat apa sekarang + pening fikir pasal subjek kokurikulum (akan dipanggil ko-Q oleh penulis) yang bakal aku ambil sampai sem 6. InsyaALLAH *ini lah sebab utama aku sedang kebingungan*
actually aku ada terfikir nak ambil 3 jam = 3 subjek ko-Q untuk sem depan. perancangan: buat surat sebab for sure akan lebih jam kredit kalau aku ambil 3 ko-Q. tapi bila fikir2 balik. aku takut ada clash. contohnya, BSMM nak buat kem masa hujung minggu dan time2 tu jugak la ade kem untuk subjek lain. hadoyai...
maka aku secara tak langsungnya aku terpaksa ambil ko-Q sampai sem 6. T_T
*tukar mood balik: pening -> semangat*
Pada pendapat anda, mengapakah kokurikukum itu penting?
Pada pendapat saya, ko-kurikulum itu penting kerana *dah macam jawab soalan pemahaman masa zaman sekolah.* seorang cikgu tidak hanya mengajar kurikulum di dalam bilik darjah sahaja. Mereka juga bertindak sebagai guru penasihat sesebuah badan beruniform, permainan serta kelab dan persatuan. Justeru pengajaran subjek kokurikulum di peringkat universiti amat perlu bagi melahirkan seorang guru yang aktif dalam kedua2 bidang.
sekian, terima kasih.
cik zulaikha.
p/s: cik lagi yerrr... hehehhe..
cik zulaikha.
p/s: cik lagi yerrr... hehehhe..
5 127 comments:
cikgu zulaikha..
hehehe..
insyaAllah...
lagu tu yg best! heh
yup.. lagu ni memang best... dari skolah lagi dah hafal. konon semangat nak jadi cikgu.. hehhe...
Post a Comment